Wat doet dat met jou als werkgever?
Als counselor spreek ik met vastgelopen werknemers én met werkgevers die te maken hebben met uitgevallen medewerkers in hun bedrijf. Ik herken veel van beide kanten. Als werkgever zit je niet te wachten op een werknemer die heel lang ziek is. Zeker als je aan de buitenkant niet ziet waar een werknemer last van heeft. Hoe ga jij als werkgever om met langdurig zieken? Wat kun je doen om niet gefrustreerd te raken in zo’n situatie?
Een uitgevallen werknemer kan je flink op de proef stellen. Je hebt je bedrijf draaiende te houden. Je hebt een hele lijst verantwoordelijkheden. Maar je weet niet waar je aan toe bent. Je weet niet wat de gevolgen van het uitvallen van je werknemer zijn voor het werk zelf, voor het team, voor de toekomst. Komt deze persoon nog terug? In welke functie? En vooral: wanneer?
Waar te beginnen…
Je werknemer zelf kan deze vragen allerminst beantwoorden. De zieke werknemer hééft die antwoorden niet. Hoe het herstel verloopt, weet de werknemer niet. Hij weet vaak niet eens waar hij zelf moet beginnen. Het is heel belangrijk dat een werkgever dat beseft.
Geen acteerwerk
Als werkgever is het uiteraard ontzettend balen dat je 2 jaar lang verplicht bent om voor iemand te betalen die niet productief is. Ik proef vaak genoeg bij werkgevers dat zij zich ergeren omdat dat oneerlijk voelt. Je betaalt wel, maar krijgt er niets voor terug. Soms merk ik ook dat deze frustratie wordt afgereageerd op de medewerker, waardoor diegene nog meer stress ervaart. Maar er is geen sprake van onwil of van een knap staaltje acteerkunst. Het blijft onvoorspelbaar wanneer een ziek persoon weer hersteld is.
Risico van de werkgever
Hoe moeilijk het ook is om de zorg voor een zieke werknemer te combineren met alle andere taken: het hoort erbij. Het is het risico van werkgever zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om iemand twee jaar bij te staan tijdens het herstel. Het is niet gek dat je tegen bepaalde frustraties aanloopt, maar je hebt wel grip op hoe je zelf reageert op de uitval van je werknemer.
Accepteren kun je leren
Om een stap vooruit te komen met deze werknemer én om je andere taken te kunnen volhouden, is één ding heel belangrijk: acceptatie. Accepteer dat deze persoon ziek is en tijd nodig heeft om beter te worden. En dat de onduidelijkheid er nou eenmaal bij hoort. Ik begrijp goed dat dat best moeilijk kan zijn. Dat de communicatie met de zieke werknemer moeizaam kan verlopen. Dit geeft stress voor beide partijen. Zo zonde!
Zet hulptroepen in!
Ook als werkgever kun je hulp inschakelen in dit soort situaties. Je hoeft het niet alleen te doen. Je kunt bijvoorbeeld met counseling investeren in je eigen ontwikkeling, zodat je professioneel kunt reageren bij ziekte en uitval op jouw werkvloer. In een volwassen gesprek kun je dan bijdragen aan oplossingen waar werkgever en werknemer iets aan hebben. Of je kunt tot de conclusie komen dat je hebt te accepteren dat je een zieke werknemer hebt. Daarmee voorkom je meer ergernis, onbegrip en stress bij jezelf, het team en de uitgevallen medewerker. Wil jij weten wat counseling kan betekenen voor jou en je bedrijf? Neem contact op, dan maken we een plan op maat. Geef stress geen kans in je bedrijf én bij jezelf!
Ik sta voor je klaar.